Zaloguj się
Rejestracja
Instagram Youtube
Zamknij

Twój biznes online czyli jak skutecznie sprzedawać w sieci

10 grudnia 2020, 13:04

Jako Akademia Mistrza staramy się zapewnić Wam regularną i różnorodną pomoc. Za pośrednictwem akcji #wspieramlokalnelokale, udostępniamy informacje o Waszej ofercie, tak aby dotrzeć z nią do jak największej liczby osób. Na stronie Akademii i w naszych mediach społecznościowych publikujemy także porady biznesowe, które warto wdrożyć w życie, by dotrzeć z ofertą do jeszcze większej liczby klientów.

Twój biznes online czyli jak skutecznie sprzedawać w sieci

Pandemia, która jest z nami już od marca, wprowadziła do naszego codziennego i zawodowego życia wiele zmian. Wśród nich są takie, które trudno zaakceptować, są też i takie, które paradoksalnie mogą się okazać zmianami na lepsze. O trendzie związanym ze sprzedażą on-line mówi się już od dawna. Wiele biznesów zdążyło odrobić tę lekcję jeszcze przed pandemią. Także branża cukiernicza widzi w tym kierunku szansę na rozwój! Do tej pory bowiem niewielu konsumentów odczuwało potrzebę zamawiania słodkości przez Internet. Pandemia i lockdown, który uziemił w domach miliony ludzi, doprowadziły do przełomowej zmiany – już nie tylko ubrania czy sprzęt zamawiane są przez sieć. Polacy zaczęli kupować w ten sposób praktycznie wszystko, także ulubione ciasta czy pieczywo. Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020”, opracowanego pod koniec marca, wynika, że aż 73 proc. ankietowanych internautów stało się jednocześnie e-konsumentami – czyli dokonało chociaż raz zakupów online. To aż o 11 % więcej niż w zeszłym roku. Wydaje się zresztą, że ten wzrost może się okazać jeszcze większy i co najważniejsze, trwały. Coraz więcej internautów przekonuje się bowiem do tego, że zakupy w sieci mogą być równie atrakcyjne, co w sklepie stacjonarnym.

Już w marcu liczne firmy z branży cukierniczej dołączyły do tego trendu zakładając własne sklepy Internetowe. W czasie pandemii dla wielu z nich okazało się to skutecznym narzędziem do walki z kryzysem. Szereg cukierni oraz piekarni, nawet jeśli wciąż pozostają otwarte, boryka się bowiem ze spadkiem odwiedzających je osób. Za względu na wprowadzane obostrzenia, znacząco spadło zapotrzebowanie na torty czy inne okolicznościowe wypieki, gdyż konsumenci nie mają możliwości organizowania większych uroczystości. Jak zatem skutecznie wdrożyć sprzedaż przez Internet? To prostsze niż mogłoby się wydawać.

Po 1 dostosuj ofertę!

Nie wszystkie produkty z regularnej oferty będą nadawały się do sklepu on-line. Warto postawić na mniejsze porcje i wyroby o dłuższej przydatności do spożycia. Istotny jest także sposób pakowania, który w czasie pandemii musi spełniać rygorystyczne wymogi sanitarne, i co ważne, budzić w tym względzie zaufanie klientów. Coraz popularniejsze są np. wszelkiego rodzaju produkty w słoikach (np. słodkie smarowidła) lub półprodukty, np. gotowe ciasto, które klient musi tylko upiec. Świetnie sprawdzą się także monoporcje.

Po 2 załóż sklep Internetowy!

Dzięki dostępnym na rynku gotowym rozwiązaniem typu Shoper czy Shoplo, stworzenie własnego sklepu w sieci jest proste, szybkie i przystępne cenowo. Wdrożenie takiego gotowego narzędzia właściwie nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Możemy skorzystać z gotowych, atrakcyjnych szablonów oraz wielu dodatków pozwalających na integrację płatności czy też wysyłek. W przypadku tego typu sklepów płacimy miesięczny abonament, zależny od wybranych funkcji. Najprostsze rozwiązania są dostępne już od kilkuset złotych rocznie. W pakiecie zyskujemy także bieżące wsparcie ze strony dostawcy usługi.

Po 3 wykorzystaj swoje kanały w Internecie

Nie tylko własny sklep pomoże rozwinąć internetową sprzedaż. Także social media mogą tu być bardzo pomocne. Zarówno na Facebook’u, jak i na Instagramie możemy stworzyć zupełnie za darmo sklep i dodać tam swoje produkty. Jednak nie jest to wcale konieczne. W przypadku firm z branży gastronomicznej sprawdzić się może bowiem atrakcyjnie poprowadzona komunikacja. Zatem regularnie informuj w social mediach o tym, co masz aktualnie w ofercie. O ile sklep internetowy to odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy nie mogą pojawić się w lokalu, o tyle komunikacja na FB czy IG może przyciągać osoby zainteresowane odbiorem własnym.

Po 4 dołączaj do istniejących inicjatyw

 Na rynku funkcjonuje kilku dużych graczy z usługami gastronomicznymi, z którymi można się zintegrować. Portale typu Ubereats, Pyszne, Wolt czy Glovo wyręczą nas w wielu rzeczach, pobiorą jednak przy tym dość sporą prowizję, dlatego w tym wypadku trzeba to dobrze skalkulować. W ramach wsparcia szeroko pojmowanego biznesu gastronomicznego powstał także szereg, głównie lokalnych, inicjatyw. Niektóre z nich są zupełnie darmowe, jak np. Knajp.pl, warszawska inicjatywa, gdzie restauracje i cukiernie mogą oferować swoje specjały bez dodatkowych kosztów.

Po 5 reklamuj się!

O tym, że macie sklep internetowy niewiele osób dowie się przez przypadek. Trzeba o tym skutecznie poinformować. Możliwości jest kilka i nie wszystkie od razu wiążą się z wydatkami. Przede wszystkim, do darmowej promocji wykorzystajmy social media. Regularnie informujmy tam o możliwościach zakupu przez Internet. W tym celu warto także wykorzystać grupy o tematyce gastronomicznej na Facebook’u. Pomocna może być także płatna reklama, zarówno Google Adwords czyli reklama w przeglądarce, jak i Facebook Ads. Ta druga opcja z pewnością będzie tańsza na starcie. W obu przypadkach polecamy, przynajmniej w pierwszym etapie, skorzystać z usług specjalistów, którzy znają się na konfiguracji reklam w obu tych kanałach i pomogą zoptymalizować wydatki.

 Na co zwrócić uwagę budując własny sklep Internetowy? – radzi Paweł Russek, programista. 

Na rynku dostępne są dwa rozwiązania – abonamentowe oraz platformy typu open source. Platformy abonamentowe są idealne dla początkujących –  gwarantują szybką integrację i łatwe wdrożenie. Dostawca zapewnia też hosting czyli serwer dla naszego sklepu, zajmuje się też niezbędnymi aktualizacjami czy tworzeniem kopii zapasowych. To idealne i niedrogie narzędzie dla stawiających pierwsze kroki na rynku e-commerce. Ma jednak swoje wady – sklep nie jest w pełni nasz, to przestrzeń, którą dzierżawimy. Brak opłaty miesięcznej może więc skutkować jego wyłączeniem. Mamy także ograniczone możliwości wprowadzania zmian do szablonu sklepu czy limity związane z liczbą produktów. Platformy typu open source są droższe, wymagają współpracy ze specjalistą, który taki sklep stworzy, a następnie pomoże w jego utrzymaniu. Sklep w takiej formule będzie jednak naszą własnością. Da nam także szerokie pole do popisu jeśli chodzi o jego przyszłe modyfikacje, a liczba produktów, które możemy tam dodać jest praktycznie nieograniczona. Początkującym zalecam skorzystanie z usług abonamentowych, ale jeśli sprzedaż w Internecie zaczyna być ważną gałęzią Twojego biznesu, polecam zbudowanie własnego sklepu.

Przewiń do góry