Zaloguj się
Rejestracja
Instagram Youtube
Zamknij

Wytyczne dla branży po gastronomicznej po 15 i 29 maja. O czym pamiętać otwierając kawiarnię czy ogródek przed cukiernią?

14 maja 2021, 16:44

Zgodnie z zapowiedzią rządu już 15 maja otwarte zostaną ogródki restauracyjne i restauracje na zewnątrz budynków, a 29 maja również lokale gastronomiczne wewnątrz. Oznacza to, że swoją działalność wznowią także kawiarnie, a cukiernie będą mogły oferować klientom konsumpcję na miejscu, a nie tylko sprzedaż na wynos.

W związku z tym przedsiębiorcy powinni przygotować się na wzmożone kontrole lokalnych oddziałów sanepidu, których celem będzie weryfikacja przestrzegania nałożonych obostrzeń. Za przygotowanie wytycznych od roku odpowiada Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Główny Inspektorat Sanitarny.

Wytyczne obejmują cztery aspekty działalności przedsiębiorców:

  1. bezpieczeństwo pracowników,
  2. bezpieczeństwo klientów,
  3. procedury zapobiegawcze,
  4. procedury postępowania w przypadku rozpoznania zakażenia SARS-CoV-2.

W związku z luzowaniem obostrzeń należy zrewidować szczególnie te wytyczne obejmujące stricte klientów odwiedzających lokale oraz korzystających z kawiarni na zewnątrz. Wszyscy – niezależnie od oferowanych usług – restauratorzy, osoby prowadzące ogródki piwne, właściciele kawiarni, cukiernicy, sprzedawcy lodów czy gofrów, posiadacze ulicznych food trucków, muszą się do nich stosować.

Zgodnie z wytycznymi klienci powinni zachować 1,5 metrowy dystans oraz mieć dostęp do środków dezynfekcyjnych. Warto ułatwić zachowanie dystansu poprzez specjalne oznaczenia np. na podłodze lub w postaci stojaków. Stoliki powinny być odsunięte od siebie na odległość 1,5 m lub 1 m jeśli zostaną przedzielone dodatkowo przegrodami, w sposób uniemożliwiający ich połączenie.

Powinien być tez zachowany limit osób na stolik.

Dezynfekcja powierzchni, które nie są zajęte w danej chwili przez klientów powinna odbywać się regularnie, nie rzadziej niż raz na 15 minut, a miejsca zdezynfekowane powinny być oznaczone. Dotyczy to powierzchni użytkowych – jak blaty, stoliki, i inne, z wyłączeniem podłogi. Absolutną koniecznością jest dezynfekcja stolików po zwolnieniu ich przez klientów. Musimy pamiętać również o utrzymanie dystansu w przypadku klientów oczekujących w kolejce.

Jeśli świadczymy usługi na wynos, konieczne jest wydawanie zamówień w sposób bezkontaktowy, w zamkniętych torbach, poprzez pozostawienie na ladzie. Wymagane jest również usunięcie wszelkich dodatków takich jak serwetki, sztućce czy przyprawy z obszaru samoobsługi klienta i wydawanie ich przez obsługę. Oznacza to, że klient nie może samodzielnie pobierać np. dodatków do lodów czy gofrów, ani sięgać po słomkę do napoju. Konieczne jest uwrażliwienie pracowników na wyłączenie możliwości samoobsługi klientów.

Jeśli oferujemy przestrzenie samoobsługowe takie jak: stanowiska z lodami czy dystrybutorami do napojów, bufety, szwedzki stół itd. powinien obsługiwać je dedykowany pracownik.

W lokalu pamiętajmy o zachowaniu wszelkich zasad higieny i dobrych praktyk higienicznych. W toaletach powinny widnieć szczegółowe zasady mycia rąk, zasady opisujące sposób zdejmowania i zakładania maseczek, zachowania przy kichaniu. W toaletach nadal niedopuszczalne jest używanie suszarek automatycznych. Wszystko powyższe jest niezmiernie ważne, aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko klientom, ale również pracownikom, a przedsiębiorcę uchronić przed karami z tytułu nieprzestrzegania wytycznych.

Przewiń do góry