Kreatywny potencjał Twojej firmy
Pomysł na rozwój
Żadna cukiernia ani piekarnia nie może funkcjonować bez dążenia do nieustannego rozwoju i tworzenia nowej jakości. Zmiany dotyczą zarówno miejsc koncentracji biznesu, sposobów poruszania się na rynku, technologii oraz organizacji firmy. W każdym z tych obszarów aktywność przejawia sam właściciel, korzystając również z potencjału pracowników. Bez tej synergii dynamika rozwoju będzie słaba. W czasach,gdy rynek jest trudny i pełen wyzwań, ta współpraca musi być silna, a firma powinna wykorzystywać cały swój potencjał.
Stąd nasza propozycja – prowadzenie spotkań generujących nowe pomysły i rozwiązania
Leszek Truskolawski, właściciel Zakładu Cukierniczego „u Lecha” w Łapach, prezes Stowarzyszenia Cukierników, Karmelarzy i Lodziarzy Rzeczypospolitej Polskiej podkreśla, że pobudzanie kreatywności potencjału pracowników jest bardzo ważne w rozwiązywaniu problemów, na przykład w poszukiwaniu możliwości zmniejszania kosztów produkcji czy sprzedaży. – W zakładach cukierniczych, szczególnie w przypadku tworzenia oferty produktowej oraz opracowywania strategii jej sprzedaży, ważna jest kreatywność i pomysłowość pracowników. Do tego procesu zaliczam: wymyślenie koncepcji produktu, opracowanie technologii wytwarzania, sposobu pakowania i prezentacji w punkcie sprzedaży oraz inne działania promocyjne – wiele osób jest w to zaangażowanych i każda z nich może pozytywnie wpłynąć na osiągane wyniki – dodaje.
Rozpocznij proces
Po stronie szefa leży mobilizowanie pracowników do pracy twórczej. Wielkość skali, w której to zaangażowanie nastąpi, zależy od wielu czynników: nastawienia szefa (przekonanie o tym, że pracownicy potrafią), umiejętności motywowania (ciasto z Twojego przepisu nazwiemy Twoim imieniem – „placek Jadzi”) i zachęcania („Z pewnością sobie poradzicie. Niejedno rozwiązanie wnieśliście do firmy”). To szef jest katalizatorem zmian. Często nie musi sam przeprowadzać zmiany, wystarczy, że uruchomi działania pracowników.
– W każdym przypadku bardzo ważna jest atmosfera – stworzenie sprzyjającego klimatu dla otwartej rozmowy i chęci dzielenia się pomysłami. Chociaż nie każdy pomysł będzie trafiony, to ważne, by pracownik czuł, że warto się angażować. Oprócz grupowych spotkań warto także rozmawiać indywidualnie z pracownikami, chwalić zaangażowanie i dostosowywać zadania do potencjału pracownika, by nie zanudzić zbyt aktywnego i nie speszyć nieśmiałego – przekonuje Leszek Truskolawski.
Zastosowania praktyczne
W ramach wspomagania pracy swojego zespołu szef może również podpowiedzieć narzędzia wspomagające pracę kreatywną lub osobiście poprowadzić warsztat pracy twórczej. W jaki praktyczny sposób można wykorzystać takie metody?
– Przykładowo, tworząc ofertę produktową można stosować różne sposoby pracy twórczej. Najważniejszym i pierwszym krokiem jest zgromadzenie pomysłów na nową ofertę. Tutaj można skorzystać z różnych źródeł: mogą to być inspiracje pracowników z podróży/wizyty w innych cukierniach, z prasy/Internetu/książek… ale również może to być sam surowiec, do którego należy znaleźć zastosowanie lub nietypowy pomysł klienta albo „stary” produkt, który wymaga zmiany… Kolejnym etapem jest dyskusja nad jednym lub kilkoma pomysłami… czyli „burza mózgów”. W efekcie takich dyskusji można otrzymać sporo ciekawych pomysłów, a przede wszystkim też od razu zastanowić się nad ewentualnymi trudnościami i sposobami ich pokonania w dalszym procesie tworzenia oferty. Ale nawet odrzucone wstępnie pomysły powinny być zachowane i zapisane w specjalnym katalogu – w przyszłości mogą przydać się. Po określeniu już konkretnych pomysłów, wyznaczone osoby kontynuują działania i w zależności od potrzeb w różnych gronach są one konsultowane, omawiane… Przykładowo, próbne wypieki są próbowane i oceniane przez „ekspertów” – czyli pracowników z całej firmy oraz stałych klientów, którzy za pośrednictwem naszych ekspedientek także przekazują nam ważne wskazówki do dalszych działań… Podobnie dzieje się w przypadku dalszych elementów związanych z tworzeniem i wprowadzaniem nowej oferty produktowej – kontynuuje pan Leszek.
Przyszłością branży jest kreatywność i dobra jakość. Ta pierwsza jest ściśle związana z umiejętnością wykorzystania potencjału tkwiącego w zespole. Szef, nagradzając postawy kreatywne, daje jasny sygnał zachęcający do powtarzania ich. Pracownicy wpływając na bezpośrednie otoczenie w pracy mają poczucie sprawczości i rozwijają się. Zdaniem Leszka Truskolawskiego takie działania: Odkrywają i pobudzają potencjał pracowników. Pozwalają na przełamanie rutyny w ich działaniach i na nieszablonowe spojrzenie na firmę. Zwiększa się zaangażowanie pracowników, a przede wszystkich ich zadowolenie z pracy i identyfikacja z firmą. A to przekłada się na efektywność ich pracy, dzięki czemu firma tylko zyskuje.
Jarosław Ropiejko
Inne porady
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży