Zaloguj się
Rejestracja
Instagram Youtube
Zamknij

Kreowanie pozytywnego wizerunku firmy

Dlaczego jedna marka jest przez nas lubiana, a do innej brak nam zaufania? Odpowiedź jest prosta: odpowiednia komunikacja. Z cyklu artykułów o komunikacji zewnętrznej dowiesz się, w jaki sposób Twoja firma może komunikować się z otoczeniem, z jakich narzędzi korzystać oraz jak dokonać rzetelnej analizy firmy.

Co, jak i do kogo mówić?

Znane marki budowane są latami i wspierane wielkimi budżetami. Ale często mniejsze firmy lokalne zdobywają serca swoich klientów, ponieważ dzięki możliwości bezpośredniego uczestniczenia w życiu społeczności szybciej, i bardziej elastycznie, dopasowują się do ich potrzeb i oczekiwań. Aby nasz wizerunek był pozytywny, a marka i jej działania kojarzyły się z czymś przyjemnym, należy zadać sobie następujące pytania:

  • Jak jesteśmy postrzegani obecnie?
  • Jak chcemy, aby widzieli nas inni?
  • Z jakich narzędzi skorzystać, aby to osiągnąć?

Komunikacja istotą pozytywnego wizerunku.

Komunikowanie się z otoczeniem ma bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania organizacji. Dzięki niemu można informować o prowadzonych działaniach, zyskiwać wsparcie (merytoryczne, rzeczowe, finansowe) i sojuszników dla inicjatyw, budować zaufanie, realizować misję i cele oraz poznawać potrzeby otoczenia i bezpośrednio na nie reagować.

Wizerunek firmy jest opinią i katalogiem skojarzeń, które powstają w umysłach ludzi. Brak komunikacji z otoczeniem to, paradoksalnie, również komunikacja. Pokazujemy w ten sposób, że nie zależy nam na relacji z klientem. Niestety nie ma możliwości dokonania zmiany czy zrealizowania celu, jeżeli organizacja nie chce – lub nie umie – się zaprezentować, zachęcić do zmian lub zdobyć wsparcia.

Analiza SWOT

Zanim jednak będziemy mogli zaprezentować naszą markę musimy wiedzieć, jakie są jej główne cechy, jaki wizerunek chcemy budować i jakie potrzeby klientów będziemy zaspokajać. Pomoże nam w tym niezwykle przydatne narzędzie, dzięki dzięki któremu firma może przeanalizować i rozpoznać własne silne i słabe strony (Strengths i Weaknesses), a także istniejące i potencjalne szanse i zagrożenia (Opportunities i Threats), które płyną z otoczenia zewnętrznego. To narzędzie to analiza SWOT.Określa ona, co może pomóc w realizacji celów firmy, lub co może być przeszkodą, którą należy przezwyciężyć lub zminimalizować w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu.

Z tej techniki można skorzystać podczas prowadzenia działań komunikacyjnych na zewnątrz. Warto zastanowić się, jakie szanse i zagrożenia niesie za sobą informowanie otoczenia o tym, co robimy.

Analiza SWOT to wiarygodna technika stosowana w całym biznesie – mówi Magdalena Ulasińska, coach ICC, akredytowany przez ICF. Ważne jest to, aby obiektywnie, a nawet krytycznie, spojrzeć na przedsiębiorstwo. Ukrywanie słabości nie spowoduje, że przestaną one istnieć. Analiza pozwala usystematyzować wiedzę, czasami otwiera oczy na nowe możliwości lub wyczula na pewne kwestie

Spójrzmy na przykładową analizę nowo otwartego punktu gastronomicznego ze zdrową żywnością:

CZYNNIKI WEWNĘTRZNE: MOCNE STRONY: SŁABE STRONY:
– duże doświadczenie personelu- lokalizacja (w pobliżu znajdują się biurowce)- duży wybór produktów- pakiety lojalnościowe dla dużych grup- długie godziny otwarcia – duża konkurencja jeżeli chodzi ogólnie o punkty gastronomiczne- brak reklamy- niski budżet na promocję- stosunkowo wysoka cena produktów
CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE: SZANSE: ZAGROŻENIA:
– nawiązanie dłuższej współpracy- otwarcie nowych punktów pod naszą marką- zdominowanie konkurencji dzięki udziale w lokalnych wydarzeniach, imprezach- moda na zdrową żywność – rozwinięcie się konkurencji o identycznym profilu produktu i usług- odejście personelu do konkurencji

W naszym niezbędniku znajdziesz pustą macierz analizy SWOT. Wydrukuj ją i spróbuj zastanowić się, co mógłbyś wpisać w poszczególne pola w odniesieniu do Twojej marki. Nie wypisuj więcej niż 5 elementów w każdym z pól. W zadaniu tym pomoże Ci rozważenie następujących aspektów:

  • Czy potrafisz swoją działalność ująć w jednym zdaniu?
  • Czym zajmuje się Twoja firma?
  • Co oferuje?
  • Do kogo kieruje ofertę?
  • Na jakim rynku działa?

Zastanów się również: czy chcesz budować wizerunek firmy rodzinnej o głębokich tradycjach, czy chcesz iść w nowoczesność? Czy chcesz odpowiedzieć na trend zdrowej żywności, czy raczej wprowadzić do oferty wyroby bardzo tradycyjne? Odpowiedź na te pytania będzie punktem wyjścia do konkretnych działań komunikacyjnych, których się podejmiesz. Kolejną ważną decyzją będzie to, jakimi kanałami chcesz informować swoich obecnych i potencjalnych klientów o swojej ofercie, oraz w jaki sposób będziesz dzielić się sukcesami. W kolejnym artykule podpowiemy, w jaki sposób wybrać medium komunikacji oraz sposób jej prowadzenia.

Przewiń do góry