Porozmawiajmy
Decyzja o zwolnieniu pracownika nigdy nie powinna być podejmowana pod wpływem emocji. Zamiast zwalniać ze skutkiem natychmiastowym, lepiej spokojnie przeanalizować wynikające z tego korzyści i straty. Jeśli jesteś już pewien swojej decyzji, przygotuj scenariusz rozmowy zwalniającej. Dzięki temu zostanie ona przeprowadzona sprawnie, zdecydowanie, bez niepotrzebnego przedłużania oraz nie pominiesz żadnej z ważnych kwestii.
Jak zacząć?
Rozpoczęcie spotkania jest bardzo ważne. Lepiej, abyś unikał długich wstępów i owijania w bawełnę. Przejdź od razu do sedna sprawy, podaj cel i przedmiot spotkania. Ważny jest dobór słownictwa, tak aby było jak najmniej nacechowane negatywnie – np. zamiast „zwolnić” można powiedzieć „nie możemy już Pani/Panu zapewnić pracy”. Określenia te powinny być jednoznaczne, natomiast zadbaj o to, aby charakteryzowały się jak największym szacunkiem dla pracownika.
Na co zwrócić uwagę?
Najistotniejszą kwestią dla zwalnianej osoby są powody decyzji szefa. Pracownik chce otrzymać jednoznaczne wytłumaczenie, dlaczego nie może w dalszym ciągu pracować w firmie oraz mieć szansę na przedstawienie własnej argumentacji. Nie musisz w detalach wyjaśniać pracownikowi poszczególnych przyczyn podjęcia decyzji o zwolnieniu. Podaj krótkie i rozsądne wytłumaczenie, po czym pozwól drugiej stronie na przedstawienie swojego stanowiska. Daj jasno do zrozumienia, że decyzja o zwolnieniu jest przemyślana, ostateczna i prowadź rozmowę w taki sposób, aby zwalniany nie miał co do tego żadnych wątpliwości. Pamiętaj o właściwej postawie. Moment zwolnienia z pracy nigdy nie jest miły. To nie jest czas na opowiadanie żartów lub wspominanie wspólnej przeszłości, ale również na wypominanie urazów.
Przejdź do niezbędnych formalności
Gdy pracownik pozna już powody zwolnienia i przedstawi swoje zdanie, poinformuj go, kiedy współpraca definitywnie się zakończy, czy są pewne sprawy, które pracownik powinien zakończyć bądź przekazać innym osobom.
Przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty: pismo z wypowiedzeniem umowy o pracę, informacje dotyczące uprawnień zwalnianych pracowników, takie jak urlop, odprawa, wypłata ubezpieczenia. Jeżeli szanujesz zwalnianego pracownika, widzisz jego profesjonalizm w pra- cy, wiesz, że jest dobrym fachowcem powiedz mu o tym i zapewnij, że chętnie wystawisz mu list referencyjny.
Rozstanie z pracownikiem oczami zespołu
Zmniejszanie zatrudnienia w wyraźny sposób wpływa na efektywność pracy niemalże wszystkich pracowników, ponieważ uwaga pracowników skierowana jest na decyzję dotyczącą dalszych losów w firmie. Oznacza to, że cele biznesowe i ich realizacja schodzą na drugi plan. To, jak potraktowane zostaną osoby odchodzące ma istotny wpływ na nastawienie, motywację i wyniki pracowników, którzy zostają. Jeżeli podjąłeś już decyzję o zwolnieniu pracownika i przeprowadziłeś z nim rozmowę, ustal warunki przedstawienia sytuacji zespołowi. Zdecyduj, kto przekaże informację o rozstaniu pozostałym osobom i czy pozwolisz na ewentualne przyniesienie pożegnalnego ciasta. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest rozmowa z pracownikami i wyjaśnienie, dlaczego została podjęta taka, a nie inna decyzja. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych plotek i komentarzy.
Sposób rozstania z pracownikiem ma decydujące znaczenie dla wizerunku organizacji, który tworzą zarówno ludzie w niej pracujący, jak i ci, którzy właśnie tę pracę utracili. Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby podejmować właściwe decyzje i odpowiednio je komunikować. Jeżeli już zwalniasz, rób to po ludzku – tak aby osoby opuszczające przedsiębiorstwo odchodziły z poczuciem własnej wartości i wiarą, że w bliskiej przyszłości znajdą nową pracę.
Inne porady
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży