Rozstanie z pracownikiem
Zwolnienie czy też samodzielne odejście pracownika jest jedną z trudniejszych i najbardziej stresujących sytuacji, która może zajść w przedsiębiorstwie. Bez względu na okoliczności, warto znać kilka zasad, aby zostawić po sobie dobre wrażenie i nie stracić w oczach pozostałych pracowników.
Stań twarzą w twarz
Prowadzenie własnej firmy daje przywilej samodzielnego dobierania członków zespołu. Jako właściciel to Ty kształtujesz politykę organizacyjną i personalną, ustalasz zasady komunikacji wewnętrznej, sprawujesz pieczę nad ich przestrzeganiem oraz reagujesz w przypadku niepokojących sygnałów. Mówiąc „reakcja” mamy również na myśli ostateczność, czyli zwolnienie.
Co decyduje o zwolnieniu pracownika?
Powodów może być wiele: nie wykonywanie poleceń przełożonych, działanie na szkodę firmy, częste urlopy i zwolnienia, aroganckie zachowanie w stosunku do współpracowników i klientów oraz te bardzo poważne, jak kradzież czy obecność w pracy pod wpływem alkoholu bądź innych środków niedozwolonych.
Powodem może być również konieczność zmniejszenia liczby personelu. Ale to pracownik może także zdecydować o odejściu. Bez względu na powody i okoliczności, każde przedsiębiorstwo powinno mieć wypracowane procedury rozstań z pracownikami. Odpowiednie przygotowanie i właściwa komunikacja mogą złagodzić te stresujące sytuacje.
Jak przygotować się do rozmowy?
Decyzja o zwolnieniu pracownika nigdy nie powinna być podejmowana pod wpływem emocji. Zamiast zwalniać ze skutkiem natychmiastowym, lepiej spokojnie przeanalizować wynikające z tego korzyści i straty. Jeśli jesteś już pewien swojej decyzji, przygotuj argumentację zwolnienia pracownika. Na pewno pojawią się typowe dla tej sytuacji pytania: Dlaczego ja? Co robię źle? Co mogę zrobić, aby zmienił Pan swoją decyzję i dał mi szansę?
Zbierz wszystkie ważne informacje dotyczące efektywności i jakości pracy zwalnianego. Prześledź wyniki ocen okresowych i inne sytuacje przemawiające za słusznością decyzji. Warto pamiętać, że im bardziej szczegółowa, precyzyjna i wiarygodna argumentacja, tym mniejsze pole roszczeniowe ze strony pracownika.
Przygotuj scenariusz rozmowy
Rozmowa komunikująca zwolnienie nie może odbywać się według jednakowej reguły odczytywanej każdemu pracownikowi. Oczekiwania i reakcje każdego człowieka są różne, stąd szablon możne mieć zastosowanie jedynie w ograniczonym zakresie. Rozmowę możesz również przygotować wraz z osobą z działu personalnego. Oprócz przygotowania niezbędnej dokumentacji związanej ze zwolnieniem, wesprze Cię w komunikowaniu decyzji, uzupełni przekazywane informacje i odpowie na ewentualne pytania dotyczące prawnej strony zwolnienia.
Odpowiedni moment
Rozmowa z pracownikiem powinna być zaplanowana na odpowiednio wcześnie i przeprowadzona w spokojnym, odosobnionym miejscu. Należy bezwzględnie unikać przekazywania informacji o zwolnieniu telefonicznie lub listownie. Warto pamiętać, że to ma być rozmowa, a nie jedynie suche zakomunikowanie decyzji bądź monolog przełożonego, dlatego należy przeznaczyć na nią od 15 do 30 minut. Pracownik powinien mieć prawo do zadawania pytań i wyrażenia swojego zdania.
Kierownictwo Daily Voice, sieci stron informacyjnych w północno – wschodnich Stanach Zjednoczonych, zapowiedziało w pewne piątkowe popołudnie „dobre wieści”, które miały zostać przekazane w poniedziałek. Wieści nie okazały się wcale dobre, bowiem nowy tydzień rozpoczął się indywidualnymi spotkaniami z pracownikami, na których dowiadywali się o zakończeniu z nimi współpracy. Jest to idealny przykład pokazujący, w jaki sposób nie należy postępować. Czy poniedziałek jest odpowiednim dniem na zwolnienie pracownika? A może piątek? Dyskusje na ten temat prowadzone są od lat i nie wypracowano do tej pory jednego stanowiska. Wszyscy są jednak zgodni, że najgorszym pomysłem jest zwalnianie pracowników tuż przed świętami, a także na kilka minut przed końcem pracy.
Inne porady
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży