Zaloguj się
Rejestracja
Instagram Youtube
Zamknij

Jak prowadzić komunikację zewnętrzną?

W poprzednim artykule o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy dowiedzieliście się, jak istotna dla marki jest komunikacja, a także w jaki sposób przygotować się do jej prowadzenia. Dziś podpowiemy wam, w jaki sposób efektywnie prezentować swoją markę, oraz jakich użyć do tego narzędzi.

Ustal odbiorcę komunikatu

Pamiętaj, aby wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć. Jeżeli nasz komunikat jest kierowany do wszystkich, to tak naprawdę jest do nikogo. Możemy na przykład zwracać się do pracowników, dostawców, klientów lub partnerów. Przekaz skierowany do określonej grupy, lub grup, będzie zdecydowanie skuteczniejszy. Argumenty, język i sposób przekazywania informacji powinny być dostosowane do naszych odbiorców. W inny sposób będziemy rozmawiać ze starszą osobą na temat sposobu wypieku danego pieczywa, a w inny z dzieckiem mającym chęć na drożdżówkę.

Komunikacja wartości

Budowanie marki to określenie kim chcesz być dla swoich klientów. Zastanów się – jakie są trzy cechy, które będą określały Twoją firmę? Mogą to być na przykład: dobry smak, rzetelność, uczciwość. Staraj się uwydatniać przekaz, który opracujesz w każdym kanale komunikacji, i który dobierzesz do budowania marki na zewnątrz firmy: na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, w wystroju wnętrz, czy ulotkach okazjonalnych.

Narzędzia służące do komunikacji z otoczeniem

Duże firmy, z pokaźnymi budżetami, mogą pozwolić sobie na działania na wielu obszarach. Jednak nie zawsze więcej znaczy lepiej. Ważne jest, aby dopasować narzędzia do charakteru naszej działalności. Dla niewielkiego sklepu, czy innego biznesu, każdy klient jest ważny. Dzięki komunikacji za pomocą różnorodnych mediów możemy uzyskać duży zasięg, a także zaprezentować firmę w szerszym kontekście. Służą temu m.in. informacje i artykuły prasowe, wywiady.

Największe pole do popisu daje dziś jednak Internet. Ze względu na dużą konkurencję umieszczane tam informacje muszą być ciekawe i wyróżniające się. Jednak nawet jeśli jesteś małym przedsiębiorcą możesz założyć fan page na facebooku, bądź profil na Twitterze. Zadbaj o to, aby publikowane treści nie powielały się. Dobrze jest również prowadzić stronę www, na której znajdzie się Twoja oferta, kontakt, aktualności i ciekawostki. Nie bez powodu funkcjonuje powiedzenie: „jeżeli nie ma Cię w Internecie to nie istniejesz“. Dziś jest to dla wielu klientów pierwsze źródło informacji. Nie pozwól zatem, aby klient odszedł do konkurencji tylko dlatego, że sieć milczy na Twój temat.

Ważnym elementem budowania wizerunku marki w Internecie jest zamieszczanie artykułów, czy też notek prasowych, w znanych i popularnych portalach internetowych. Działania takie posiadają dużą wartość wizerunkową, mocno wspomagają bowiem budowanie rozpoznawalności.

Organizacja konkursów to również narzędzie służące dobrej komunikacji. Pomyśl, jak zaangażować swoich klientów, aby jeszcze bardziej utożsamiali się z Twoją marką. Chcesz wprowadzić zupełnie nowy produkt, ale nie wiesz jak go nazwać? Ogłoś konkurs na nazwę dla rogalików z wyjątkowym nadzieniem. Takie działanie zwróci uwagę na ofertę i zbuduje więzi emocjonalne między klientem a marką.

Wypracowanie pozytywnego wizerunku to proces trwający wiele miesięcy, czasami nawet lat. Niestety na utratę wizerunku można się narazić jednym fałszywym posunięciem. Dlatego bardzo istotne jest to, aby komunikacja była bardzo spójna z wyznawanymi wartościami oraz celami firmy. Warto również zauważyć, że nie każda informacja, którą mamy ochotę przekazać na zewnątrz, jest ciekawa dla otoczenia. Dlatego warto segregować informacje i przekazywać je tylko potencjalnie zainteresowanym osobom.

 

Należy pamiętać, że poprawnie prowadzona komunikacja zewnętrzna może pomóc zbudować silną, pozytywnie kojarzącą się markę, jednak podstawą zawsze muszą być wysokiej jakości produkty i profesjonalna obsługa klienta.

Przewiń do góry