Zaloguj się
Rejestracja
Instagram Youtube
Zamknij

Zdrowie na słodko

17 grudnia 2014, 12:52

Nie zawsze to, co słodkie, musi być tuczące. Najnowszy trend w zdrowym żywieniu pokazuje, że wystarczy wiedzieć, jak z głową przygotować nasze ulubione desery i ciasta, żeby były zdrowe i w naturalny sposób osładzały nam życie.

Ciasto? Na zdrowie!

Rygorystyczne diety często nakazują rezygnację z cukrów pod każdą postacią – zarówno tych w deserach, jak również tych w owocach. Naukowcy przekonują jednak, że problemem nie jest spożywanie cukru, lecz jego nadmiar. Z badań wynika, że dzięki słodkim przysmakom jesteśmy weselsi i bardziej optymistycznie patrzymy na świat. Potrzebujemy ich także w zbilansowanej i zdrowej diecie. Coraz częściej wychodzą naprzeciw nowej modzie dietetycy i specjaliści ds. zdrowego żywienia. Co zatem możemy zrobić, żeby nasze wypieki były zbilansowane, smaczne i… modne?

Energia z owoców

Doskonałą alternatywą dla cukru jest fruktoza zawarta w owocach. Zamiast dodawać go do wypieków, lepiej osłodzić je w naturalny sposób. Idealnie sprawdzą się świeże brzoskwinie, gruszki, wiśnie oraz jabłka. Owoce to naturalne źródło zdrowego cukru, ale także ważnych witamin, np. witaminy C. Dodane do ciasta wzmacniają organizm i dostarczają niezbędnych składników mineralnych. Sprawiają także, że wypieki stają się lekkie i delikatne. Wystarczy zatem przygotować spód, nałożyć owoce i słodka porcja zdrowia gotowa!

Warzywa w natarciu

Aż 85 proc. z nas je ciasta przynajmniej raz w miesiącu. Na liście najpopularniejszych królują niezmiennie szarlotki, serniki i pierniki. Kucharska wyobraźnia nie zna granic i coraz częściej głównym składnikiem słodkich deserów są warzywa! Najbardziej popularne jest ciasto marchewkowe, które dostarcza organizmowi m.in. cennego beta-karotenu, witamin B, E, a także wapnia i żelaza. Niektórzy wzmacniają dobroczynne efekty działania ciasta marchewko- wego, przekładając placek kremem z jogurtu naturalnego. W tej wersji wypiek szczególnie polecany jest dzieciom – dzięki składnikom mineralnym przyczynia się do wzmocnienia szkliwa zębów i kości. Marchew przetarła szlaki innym warzywom. W internecie można znaleźć już przepisy na słodkie ciasta z cebulą, burakami oraz z cukinią. Gdy doda się do nich figi, orzechy i rodzynki, smakują jak tradycyjne babcine wypieki, ale są dużo zdrowsze.

Rozkosz płynie z natury

Zdrowie i witalność mogą płynąć ze wszystkich składników, których używamy do sporządzenia ciasta. Gdy potrzebujemy zastrzyku energii, spód pod ciasto owocowe możemy sporządzić z mąki razowej lub orkiszowej, zamiast tradycyjnie używanej mąki białej. Pozwalają one nie tylko nadać wypiekom intensywnego aromatu, ale także dobroczynnie wpływają na serce, układ krążenia oraz odporność. Wyjątkowe łasuchy mogą do ciast dodać także orzechy, migdały, rodzynki, figi i daktyle – to naturalne źródło witaminy A, potasu, wapnia i magnezu. To nie wszystko – można jeszcze zastąpić biały cukier brązowym. Zawiera znacznie więcej składników mineralnych, a jest tak samo słodki! Niektórzy całkowicie rezygnują z cukru na rzecz złocistego miodu. Łyżeczka złotego smakołyku jest idealna do każdego rodzaju ciasta, a także do podawanej do deserów kawy i herbaty.

Moda na zdrowie

Do niedawna jedzenie ciast i deserów kojarzone było wyłącznie podjadaniem i nerwowym liczeniem kalorii. Dzięki trendowi na zdrowe wypieki każdy może poczuć się łasuchem. I już nie trzeba stawać przed wyborem: mieć ciastko, czy zjeść ciastko?

Szarlotka

SKŁADNIKI:

  • mąka razowa 0,5 kg
  • Margaryna Jedyna 80% 125 g
  • brązowy cukier 3/4 szklanki lub miód 2 łyżki
  • proszek do pieczenia 2 łyżeczki
  • cukier waniliowy 1 op.
  • jajka 3 szt.
  • śmietana 2 łyżki
  • rodzynki 2 garście
  • duże jabłka 6 szt

Sposób przygotowania:

Z mąki, margaryny, cukru (lub miodu), proszku do pieczenia, cukru waniliowego, 3 jajek i 2 łyżek śmietany zagnieć ciasto i podziel na dwie części. Na papierze do pieczenia rozwałkuj jedną część ciasta i podpiecz na złoty kolor. Rodzynki zalej wrzątkiem i odstaw, żeby zmiękły.

Jabłka pokrój na plasterki i posyp odrobiną cukru i cynamonu. Potem odstaw, by puściły sok. Odsączone z soku jabłka ułóż na podpieczonym spodzie, posyp rodzynkami (odcedzonymi z wody) i nakryj drugą częścią ciasta. Ciasto piecz w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 40 minut.

Ciasto marchewkowe

SKŁADNIKI

Ciasto:

  • jaja 2 szt.
  • brązowy cukier 200 g
  • olej roślinny 150 ml
  • drobno starta marchewka 200 g
  • posiekane orzechy włoskie 50 g
  • wiórki kokosowe 50 g
  • mąka 200 g
  • cynamon 1 łyżeczka
  • soda 1 łyżeczka
  • sól 1 łyżeczka
  • proszek do pieczenia 1/2 łyżeczki

Polewa:

  • cukier puder 400 g
  • kremowy serek 100 g
  • masło 50 g

Sposób przygotowania:

Ciasto: ubij jajka do podwojenia objętości. Dodaj cukier i dalej ubijaj, aż masa będzie gładka i puszysta. Wciąż ubijając na wysokich obrotach, dolewaj ciągłym, cieniutkim strumieniem olej. Do powstałej masy dodaj marchewkę, orzechy, wiórki kokosowe i delikatnie wymieszaj. Dodaj przesianą mąkę, cynamon, sodę, proszek do pieczenia i sól, delikatnie połącz wszystkie składniki. Następnie przełóż do małej formy 21 x 21 cm wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz przez około godzinę w piekarniku nagrzanym do 150°C. Wystudzone ciasto posmaruj polewą i wstaw do lodówki. Polewa: mikserem utrzyj serek wraz z masłem. Dodaj cukier puder, cały czas ucierając. Wstaw do lodówki, aby polewa lekko stężała.

Przewiń do góry